Tropische bui - Reisverslag uit Galkanda, Sri Lanka van Jannet Wiersma - WaarBenJij.nu Tropische bui - Reisverslag uit Galkanda, Sri Lanka van Jannet Wiersma - WaarBenJij.nu

Tropische bui

Blijf op de hoogte en volg Jannet

27 December 2015 | Sri Lanka, Galkanda

Gisteren stond Vincent zijn favoriet op het programma; de olifanten. Eerst hebben we badende olifanten bekeken. Ik ontdekte dat naast dat de Aziatische soort kleinere oren heeft ook een blank deel op de slurf heeft met zwarte stippen. Mooi gezicht.
Daarna het olifantenweeshuis bezocht waar zo'n 70 olifanten worden verzorgd. We eindigden met een kort ritje op een olifant. Dat vond ik eigenlijk vooral eng.
's Middags stond het grootste heiligdom van de boeddhisten op het programma; de Tempel van de Tand. Toen Boeddha overleed is o.a. bij zijn crematie zijn tand 'gered'. Ik vraag me af of de beste man daar zelf achter gestaan zou hebben.
Er zijn vele oorlogen om de tand gevoerd, zelfs de Portugezen hebben de tand in hun bezit gehad en naar Goa gebracht. Zij hebben de tand verpulverd, het stof verbrand en in zee gebracht. En nu komt het wonder; de aa vormde op de zeebodem zich weer tot een tand en vloog hierna terug naar Sri Lanka. Sinds 1952 bevindt zich de tand in Kandy.
Naar alle waarschijnlijkheid is de tand die in in totaal zeven kisten in elkaar als Russische poppen bewaard wordt een tand van een krokodil.
Tijdens het bekijken van de Tempel hoosde het. En nu weer. En wel zitten er hotelgasten lekker te zwemmen in het zwembad.

(Later volgen meer foto's)

• 28 December 2015 - 07:21

Fransien:

Leuk zeg! Olifant rijden is weer eens wat anders dan in de auto in de file :) hopelijk hebben jullie goed weer en is de hoosbui een plaatselijk buitje.

Jannet

8 jaar na onze eerste grote familiereis naar Nieuw-Zeeland hebben we besloten om tijdens de kerstvakantie Sri Lanka te gaan verkennen. Inmiddels zijn onze kinderen 6, 9 en binnenkort is de oudste 12 jaar.